2. Operationen och första natten på kliniken

Det fanns några saker som jag skulle tänka på före operationen:
1. Jag drack ingen alkohol i lite mer än en vecka.
2. Jag rökte inte i minst en vecka före operationen (är typ feströkare, fast sällan).
3. På kvällen innan och morgonen före operationen tvättade jag håret och min kropp med Descutan som jag köpte på apoteket (150 SEK). Jag fick inte smörja in ansiktet eller kroppen med lotion, kräm eller använda annan sorts smink/parfym.
4. Jag fick äta fram till kl 24 och dricka vatten, etc. fram till kl 3 på natten.
5. Till kliniken skulle jag ta med bara det viktigaste (tandborste, underkläder) för morgonrock, sängkläder och tofflor fanns redan där.
6. Man kunde antagligen betala på kliniken eller i förväg. Jag satte in pengarna en vecka innan och tog bara med mig en utskrift på mitt konto (överföringen)
Jag kom fram kl 8 på morgonen och BrittMarie hälsade mig genast välkommen samt bad mig att byta kläder. Morgonrock och trosor som gällde. Sen fick jag fylla i ett formulär om tidigare sjukdomar eller problem (jag har hjärtarytmi).
Efter en stund kom narkosläkaren till mig och pratade lite. En sjuksköterska som jag då inte hade träffat kom med några tabletter (smärtstillande/lugnande) som jag skulle ta men pytte lite vatten, nästan helt omöjligt men det klarade man ändå :)
Sen kom BrittMarie och informerade den andra sjuksköterskan om att jag då inte hade träffat Ivan än och att jag inte hade behövt ta tabletterna för nu skulle jag vara "flummig" i huvudet när jag skulle möta honom....OCH DET VAR JAG!
Kl 10 fick jag prata med Ivan. Fast mitt mentala tillstånd var inte det bästa. Han tyckte bara att det var kul. Jag ville helst ha 350cc men jag fick prova med bh och linne och han övertygade mig om att välja 375cc. Bra att jag gjorde det!
I samma rum var det en annan tjej som skulle opereras för andra gången på ett år så jag hann i alla fall prata lite med henne om hur det skulle kännas efteråt men ärligt talat, hur mycket man än förbereder sig så blir det ändå lite oväntat. Alla är ju olika och reagerar inte likadant när det gäller smärtor.
Kl 12 kom Anders, en narkosläkarassistent (tror jag) som också skulle vara på kliniken på natten och hämtade mig. Sen väckte han mig efteråt och rullade mig tillbaka till min säng. Det gick riktigt fort och jag kommer ju inte ihåg någonting överhuvudtaget.
Jag sov en stund och sen började jag känna smärtan för första gången men jag tyckte inte att det var så farligt. Det kändes som världens värsta träningsverk och jag vågade bara inte att använda mina bröstmuskler för att sätta upp mig så Anders fick hjälpa mig.
Ulrika och jag fick frukt, mackor, te och vatten men jag kände inte för att äta eller röra på mig som jag borde ha gjort. När jag klev upp på kvällen borstade jag tänderna, åt lite och sedan kände jag bara hur illamåendet kom och jag började kallsvettas. Ja, då spydde jag två gånger och sen var allt ok :)
Jag åt lite, fick medicin och någonting som skulle få hela mitt system att komma igång samt rörde på mig.
Natten var helt ok och jag vaknade kl 6 på morgonen. Det blev en riktigt skön frukost, dusch samt instruktioner om massage och hur jag skulle sköta om mig och mina bröst.
Sen tog jag tåget hem till Danny (en nära väninna) där jag skulle stanna i några dagar.
Här en bild på OP-kartan på mina bröst :)
Och så här såg det ut efter operationen. Vi fick bara en mjuk topp istället för tortyr-bh.
Implantaten sitter väldigt högt uppe men det kommer att bli bättre. Man behöver bara följa instruktionerna, vara tålmodig och förmodligen hålla tummarna en aning :)
Lite info om implantaten:

Bröststorlek innan: knappt A-kupa
Bröststorlek efter: C-kupa
Implantat: Hallongelé, runt, silikon, moderat profil, kohesivitet 1, 375cc, bakom muskeln

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0